C. Function of literature in society

[Dos Passos, John]. « Whither the American Writer? », Modern Quarterly, vol. VI, été 1932, p. 11-19.

Arago, Étienne. « La République et les artistes », Revue Républicaine, vol. II, 1834, p. 14-29.

Arnold, Matthew. Culture and Anarchy, London, Smith, Elder & Co., 1869.

Arvin, Newton. « Literature and Social Change », Modern Quarterly, vol. VI, été 1932, p. 20-25.

Benda, Julien. Belphégor.Essai sur l’esthétique de la présente société française, Paris, Émile-Paul frères, 1919.

Bersot, Ernest. Littérature et morale, Paris, Charpentier, 1861.

Blackmur, Richard P. The Expense of Greatness, New York (NY), Arrow Editions, 1940.

Blanc, Louis. « Influence de la société sur la littérature », Revue Républicaine, vol. I, 1834, p. 276-283.

Blanc, Louis. « Avenir littéraire », Revue du Progrès politique, social et littéraire, vol. I, 1839, p. 126.

Bonald, Louis de. « Des progrès ou de la décadence des lettres », dans Mélanges littéraires, politiques et philosophiques, t. 2, Paris, Le Clere, 1819, p. 458-475.

Bonaparte, M. « A Defense of Biography », International Journal of Psychoanalysis, vol. XX, 1939, p. 231-240.

Bonny, Harold V. Reading : An Historical and Psychological Study, Gravesend, A. J. Philip, 1939.

Brunetière, Ferdinand. L’Art et la morale, 2e éd., Paris, Hetzel, 1898.

Bukharin, Nikolai. « Poetry, Poetics, and the Problems of Poetry in the U.S.S.R. », dans Scott, H. G. (éd.), Problems of Soviet Literature, New York (NY), International Publishers, 1935.

Bulloz, Jacques-Ernest. L’Éducation populaire et les chefs-d’œuvre de l’art, Paris, Braun, 1896.

Burke, Kenneth. « Acceptance and Rejection », The Southern Review, vol. III, no 3, été 1937, p. 600.

Burke, Kenneth. « Symbolic War », The Southern Review, vol. II, no 1, hiver 1936, p. 134-147.

Caird, Edward. Essays on Literature and Philosophy, Glasgow, Madehose, 1892, 2 vol.

Calverton, Victor F. « Art and Social Change : A Controversy, the Radical Approach », Modern Quarterly, vol. VI, hiver 1931, p. 16-27.

Cano, Sanin, deJouvenel, Henry, Kingsley, Martin, Mowrer, Paul Scott et Sieburg, Friedrich. Le Rôle intellectuel de la presse, Paris, Société des nations/Institut international de coopération intellectuelle, 1933.

Carpenter, Edward. Angels’s Wings : a Series of Essays on Art and Its Relation to Life, 6e éd., London, Allen & Unwin, 1920 (1898).

Chase, Richard. « Art, Nature, Politics », The Kenyon Review, vol. XII, no 4, automne 1950, p. 580-594.

Chenier, André. « Sur les causes et les effets de la décadence des lettres » dans Œuvres en prose, Paris, Gosselin, 1840 (1819), p. 248-253.

Couyba, Charles-Maurice. L’Art et la démocratie, Paris, Flammarion, 1902.

Descamps, A. « Les Arts et l’industrie au XIXe siècle » (I et II), Revue républicaine, vol. III, 1834, p. 27 ; vol. IV, 1835, p. 175.

Doutrépont, Georges. Les Types populaires de la littérature française, Bruxelles, M. Lamertin, 1926.

Dussieux, Louis. L’Art considéré comme le symbole de l’état social, ou Tableau historique et synoptique du développement des beaux-arts en France, Paris, A. Durand, 1838.

Eliot, Thomas S. « Poetry and Propaganda », The Bookman, vol. LXX, no 6, février 1930, p. 595-602.

Eliot, Thomas S. The Use of Poetry and The Use of Criticism, London, Faber & Faber, 1933.

Farrell, James T. Literature and Morality, New York (NY), Vanguard Press, 1947.

Fellows in American Letters of the Library of Congress (éd.). The Case against the Saturday Review of Literature, Chicago (IL), Poetry, 1949.

Fergusson, Francis. « Action as Passion : Tristan and Murder in the Cathedral », TheKenyon Review, vol. IX, no 2, printemps 1947, p. 201-221.

Fergusson, Francis. « Action as Rational : Racine’s Bérénice », The Hudson Review, vol. I, no 2, été 1948, p. 188-203.

Flores, Angel (éd.). Literature and Marxism : a controversy by Soviet critics, New York (NY), Critics Group,1938.

Fox, Ralph. The Novel and the People, New York (NY), International Publishers, 1937.

Frye, Northrop. « Levels of Meaning in Literature », The Kenyon Review, vol. XII, no 2, printemps 1950, p. 246-262.

Galabert, Edmond. Les fondements de l’esthétique scientifique, Paris, V. Giard & E. Brière, 1898.

Galabert, Edmond. Le rôle social de l’art, Paris, V. Giard & E. Brière, 1898.

Galabert, Edmond. L’Évolution esthétique, Paris, V. Giard & E. Brière, 1898.             

Galsworthy, John. « The Creation of Character in Literature », The Bookman, vol. LXXIII, no 6, août 1931, p. 561-569.

Gaultier, P. « Le Rôle social de l’art », Revue de philologie, vol. LXI, 1906, p. 391-409.

Gotshalk, Dilman W. Art and the Social Order, Chicago (IL), University of Chicago Press, 1947.

Gorky, Maxim. Culture and the People, New York (NY), International Publishers, 1939.

de la Grasserie, Raoul-Robert-Marie. Des rapports de la sociologie et de l’esthétique, Paris, Imprimerie nationale, 1906.

Guérard, Albert. Art for Art’s Sake, Boston (MA)/New York (NY), Lothrop, Lee & Shephard, 1936.

Guyau, Jean-Marie. Les Problèmes de l’esthétique contemporaine, 4e éd., Paris, F. Alcan, 1897.

Hazlitt, Henry. « Art and Social Change : A Controversy. The Eclectic Approach », Modern Quarterly, vol. VI, hiver 1931, p. 10-15.

Highet, Gilbert. The Classical Tradition, London/New York (NY), Oxford University Press, 1949.

Hirzel, Rudolph. Der Dialog : Ein literarhistorischer Versuch, Leipzig, S. Hirzel, 1895.

The Importance of Literature to Men of Business, London, J.J. Griffin & Co., 1852.

Jackson, Holbrook. The Fear of Books, London/New York (NY), Soncino Press/Charles Schribner’s Sons, 1932.

Kenton, Edna. « The Beginnings of the “Problem Novel” », The Bookman, vol. XLIII, juin 1916, p. 434-439.

Knights, Lionel C. Drama and Society in the Age of Jonson, London, Chatto & Windus, 1937.

Krutch, Joseph W. « Literature and Propaganda », The English Journal, vol. XXII, no 10, décembre 1933, p. 793-802.

Lalo, Charles. L’Expression de la vie dans l’art, Paris, F. Alcan, 1933.

Lalo, Charles. L’Art et la morale, Paris, F. Alcan, 1922.

Lasswell, Harold D. « The Person : Subject and Object of Propaganda », Annals of the American Academy of Political and Social Science, vol. CLXXIX, mai 1935, p. 187-193.

Lee, Alfred McClung et Lee, Elizabeth Briant (éd.). The Fine Art of Propaganda : A Study of Father Coughlin’s Speeches, New York (NY), Harcourt, Brace & Co., 1939.

Létourneau, Charles. L’Évolution littéraire dans les diverses races humaines, Paris, Battaille, 1894.

Lewes, Georges H. « The Principles of Success in Literature » (I et II), TheFortnightly Review, vol. I, 1865, p. 85-95 ; vol. II, 1865, p. 257-279.

Lewis, Wyndham. « Detachment and the Fictionist » (I et II), English Review, vol. LIX, no 4, octobre 1934, p. 441-452 ; no 5, novembre 1934, p. 564-573.

Lewis, Wyndham. Men without Art, London, Cassell & Co., 1934.

Lowes, John L. Convention and Revolt in Poetry, Boston (MA), Houghton Mifflin, 1928.

Maigron, Louis. Le Romantisme et la mode, Paris, Champion, 1911.

Maigron, Louis. Le Romantisme et les mœurs : essai d’étude historique et sociale, d’après des documents inédits, Paris, Champion, 1910.

Mock, James R. et Larson, Cedric. Words That Won the War : The Story of the Committee on Public Information, 1917-1919, Princeton (NJ), Princeton University Press, 1939.

Montenach, Georges. Propagande esthétique et sociale : la formation du goût dans l’art et dans la vie, Fribourg, Librairie de l’Université, 1914.

Muller, Herbert J. The Modern Conception of Tragedy, Ithaca (NY), Cornell University, 1932.

Muller, Herbert J. Modern Fiction : A Study of Values, New York (NY)/London, Funk & Wagnalls, 1937.

Orwell, George. « Politics and the English Language » dans Shooting and Elephant and other essays, London, Secker & Warburg,1950, p. 84-101.

Owen, Carroll H. The Treatment of History in Gerhart Hauptmann’s Dramas, thèse présentée à l’Université Cornell (NY), 1938.

Planche, Gustave. « Histoire et philosophie de l’art. VI. Moralité de la poésie », Revue des deux mondes, vol. I, février 1835, p. 241-263.

Ponsinet, L. Des rapports de la sociologie et de l’esthétique, Paris, Imprimerie nationale, 1906.

Pound, Ezra. Culture, Norfolk (CO), New Directions, 1938.

Proudhon, Pierre-Joseph. Les Majorats littéraires, 2e éd., Paris, Dentu, 1863.

Proudhon, Pierre-Joseph. Du principe de l’art et de sa destination sociale, dans Œuvres posthumes, Paris, Garnier frères, 1865.

Ransom, John Crowe. « The Pragmatics of Art », The Kenyon Review, vol. II, no 1, hiver 1940, p. 76-87.

Read, Herbert. Poetry and Anarchism, New York (NY), Macmillan, 1939.

de Remusat, Charles. « De la mission des écrivains », Revue des deux mondes, vol. XLIII, janvier 1863, p. 57-82.

Roellinger, Francis X. Jr. « Two Theories of Poetry as Knowledge », The Southern Review, vol. VII, no 4, automne 1942, p. 690-705.

la Rose, Louis. L’Art et l’époque, Paris, Grasset, 1914.

Runes, D. D. « The Twilight of Literature », Modern Thinker, vol. I, août 1932, p. 323-324.

Saisset, Émile. L’Âme et la vie : suivi d’un examen critique de l’esthétique française, Paris, Baillière, 1864.

Scanlan, Ross. Drama as a Form of Persuasive Communication, thèse présentée à l’Université Cornell (NY), 1937.

Slochower, Harry. « Thomas Mann and Universal Culture », TheSouthern Review, vol. V, no 4, automne 1939, p. 726-744.

Smith, Bruce L., Lasswell, Harold D. et Casey, Ralph D. Propaganda, Communications, and Public Opinion, Princeton (NJ), Princeton University Press, 1946.

Sorel, Georges. La Valeur sociale de l’art, Paris, Jacques, 1901.

Strachey, John. Literature and Dialectical Materialism, New York (NY), Covici/Friede, 1934.

Strich, Fritz. Dichtung und Zivilisation, Munich, Meyer & Jessen, 1928.

Tate, Allen. « Literature as Knowledge : Comment and Comparison », The Southern Review, vol. VII, automne 1941, p. 629-657.

Tate, Allen. « Mr. Burke and the Historical Environment », TheSouthern Review, vol. II, no 2, printemps 1936, p. 363-372.

Thompson, George D. Marxism and Poetry, New York (NY), International Publishers, 1946.

Trilling, Lionel. « Manners, Morals, and the Novel », The Kenyon Review, vol. X, no 1, hiver 1948, p. 11-27.

Vandervelde, Émile. Essais socialistes : l’alcoolisme, la religion, l’art, Paris, F. Alcan, 1906.

Veblen, Thorstein. The Theory of the Leisure Class, New York, Macmillan, 1912.

Walbridge, Earle F. « Do Novelists Use Real People ? », Golden Book, vol. VII, février 1928, p. 765-75.

Walsh, Dorothy. « The Cognitive Content of Art », The Philosophical Review, vol. LII, no 5, septembre 1943, p. 443-451.

Walzel, Oskar. Das Prometheussymbol von Shaftesbury zu Goethe, Munich, M. Hueber Verlag, 1932.

Wilson, Edmund. The Triple Thinkers : ten essays on literature, New York (NY), Harcourt, Brace & Co., 1938.

Winters, Yvor. Primitivism and Decadence, New York (NY), Arrow Editions, 1937.