III. Literary perspectives of society

A. General treatments of the nature of literary perspectives

Arvin, Newton. « Fiction Mirrors America », Current History, vol. XLII, septembre 1935, p. 610-616.

Basso, Hamilton. « Letters in the South », New Republic, vol. LXXXIII, 19 juin 1935, p. 161-163.

Boynton, Percy H. Literature and American Life, Boston (MA), Ginn & Co., 1936.

Brooks, Cleanth. Modern Poetry and the Tradition, Chapel Hill (NC), University of North Carolina Press, 1939.

Brooks, Cleanth. « Three Revolutions in Poetry », Southern Review, vol. I, hiver 1935, p. 151-163 ; vol. I, printemps 1935, p. 328-338 ; vol. II, été 1936, p. 568-583.

Brooks, Obed. « The Problem of the Social Novel », Modern Quarterly, vol. VI, automne 1932, p. 77-82.

Cassagne, Albert. La Théorie de l’art pour l’art en France chez les derniers romantiques et les premiers réalistes, Paris, Hachette, 1906.

Cohn, Egon. Gesellschaftsideale und Gesellschafts-Roman des 17. Jahrhunderts, Berlin, E. Ebering, coll. « Germanische Studien », 1921.

Dell, Floyd. « The Difference between Life and Fiction », dans Mary Austin et al., The Novel of Tomorrow and the Scope of Fiction, Indianapolis (IN), Bobbs-Merrill Co., 1922.

Egan, Rose F. The Genesis of the Theory of  Art for Art’s Sake in Germany and England, Northhampton (MA), Smith College, 1921-1924.

Field, Louise M. « American Novelists vs. the Nation », The North American Review, vol. CCXXXV, no 6, juin 1933, p. 552-560.

Firkins, O. W. « Undepleted America », Yale Review, vol. XX, automne 1930, p. 140-150.

Fowlie, Wallace. « The French Literary Mind », Accent, vol. VIII, 1947-1948, p. 67.

Gale Zona. « Period Realism », Yale Review, vol. XXIII, automne 1933, p. 111-124.

Gardiner, W. H. « Review of The Spy », TheNorth American Review, vol. XV, no 36, juillet 1822, p. 250-282.

de Gourmont, Remy. Decadence and other essays on the culture of ideas, trad. William Aspenwall Bradley, New York (NY), Harcourt, Brace & Co., 1921.

Henderson, Philip. Literature and a Changing Civilization, London, John Lane, 1935.

Hirsch, Arnold. « Soziologie und Literaturgeschichte », Euphorion, vol. XXIX, 1928, p. 74-82.

Holloway, Emory. « Whitman as Critic of America », Studies in Philology, vol. XX, no 3, juillet 1923, p. 345-369.

Honigsheim, Paul. Soziologische Fragestellungen in der gegenwartigen prähistorischen und ethnologischen Literatur, München, Dunker & Humblot, 1928.

von Kleinmayr, Hugo. Welt- und Kunstanschauung des “Jungen Deutschland” : Studien zur Geistesgeschichte des XIX. Jahrhunderts, Wien/Leipzig, Österreichischer Bundesverlag für Unterricht/Wissenschaft und Kunst, 1930.

Knights, Lionel Charles. « Henry James and the Trapped Spectator », Southern Review, vol. IV, hiver 1939, p. 600-615.

Lorquet, Paul. L’Art et l’histoire, Paris, Payot, 1922.

Lowes, John Livingstone. Convention and Revolt in Poetry, Boston (MA), Houghton Mifflin Co., 1919.

Lukács, Georg. « Zur Soziologie des modernen Dramas », Archiv für Sozialwissenschaft und Sozialpolitik, vol. XXXVIII, 1914, p. 303-345 ; p. 662-706.

Lützeler, Heinrich M. Die Formen der Kunsterkenntnis, Bonn, F. Cohen, 1924.

Mannheim, Karl. Ideology and Utopia : An Introduction to the Sociology of Knowledge, préface de Louis Wirth, trad. Louis Wirth et Edward Shils, New York (NY)/London, Harcourt, Brace & Co./Paul Trench, Trubner & Co., 1936.

Marriott, John. English History in English Fiction, London/Glasgow, Blackie & Son, 1940.

Matthews, Brander. The Historical Novel and Other Essays, New York (NY), C. Scribner’s Sons, 1901.

Mencken, Henry L. (éd.) The Charlatanry of the Learned by Johann Burkhard Mencken (1674-1732), trad. Henry L. Mencken, New York (NY)/London, Knopf, 1937.

Mizener, Arthur. « The Novel of Manners in America », The Kenyon Review, vol. XII, no 1, hiver 1950, p. 1-19.

Mohrmann, Hermann. Kultur und Gesellschaftsprobleme des amerikanischen Romanes der Nachkriegszeit, 1920-1927, Düsseldort, Nolte, 1934.

Moody, A. D. « Dixie Debunked », The American Mercury, vol. XLIII, no 172, avril 1938, p. 392-403.

Mornet, Daniel. Le Sentiment de la nature en France de Rousseau à Bernardin, Paris, Hachette, 1907.

Mott, Frank Luther. The Thirty-three Themes of Modern Imaginative Literature, Iowa City (IA), State University of Iowa, 1941.

Paulhan, Frédéric. Le Mensonge de l’art, Paris, Alcan, 1907.

Phillips, William. « The Intellectuals’ Tradition », Partisan Review, vol. VIII, no 6, novembre-décembre 1941, p. 481-490.

Picard, Roger. Artifices et mystifications littéraires, Montréal, Éditions Variétés, 1945.

Presta, Peter S. The Social Attitude of the French Realists : A Study of Flaubert, the Goncourt Brothers, Maupassant, and Alphones Daudet, thèse présentée à l’Université de l’Illinois (IL), 1936.

Rodrigues, Olinde. « L’Artiste, le savant, l’industriel. Dialogue », dans Jean-Baptiste Duvergier, Léon Halévy, Olinde Rodrigues et Claude-Henri de Saint-Simon, Opinions littéraires, philosophiques et industrielles, Paris, Bossange père, 1825, p. 331-392.

Rosenblatt, Louise. L’Idée de l’art pour l’art dans la littérature anglaise pendant la période victorienne, Paris, Champion, 1931.

Shairp, John Campbell. On Poetic Interpretation of Nature, 2e éd., Boston (MA), Houghton Mifflin Co., 1900 (1877).

Spurgeon, Caroline. Shakespeare’s Imagery and What It Tells Us, Cambridge, Cambridge University Press, 1935.

Strauss, Harold. « Realism in the Proletarian Novel », Yale Review, vol. XXVIII, décembre, 1938, p. 360-374.

Strauss, Walter. Vorfragen einer Soziologie der literarischen Wirkung, Köln, May, 1934.

Trilling, Lionel. « The Sense of the Past », Partisan Review, vol. IX, no 3, mai-juin 1942, p. 229-241.

de Vooys, Sijna. The Psychological Element in the English Sociological Novel of the Nineteenth Century, thèse présentée à l’Université d’Amsterdam, 1927.

Walbridge, Earle F. Literary Characters Drawn from Life, New York (NY), H. W. Wilson Co., 1936.

 Contrat Creative Commons 

Le contenu de ce site est mis à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.