Anthologies

Bürger, Peter (éd.). Seminar : Literatur- und Kunstsoziologie, Francfort, Suhrkamp, 1978 ; Peter Bürger, « Vorbemerkung » : Peter Bürger, « Kunstsoziologische Aspekte der Brecht-Benjamin­Adorno-Debatte der 30er Jahre » ; Gerhard Leithäuser, « Kunstwerk und Warenform » ; Kurt Lenk, « Zur Methodik der Kunstsoziologie » ; Georg Lukács, « Erzählen oder beschreiben? » ; Lucien Goldmann, « Der genetische Strukturalismus in der Literatursoziologie » ; Erich Köhler, « Einige Thesen zur Literatursoziologie » ; Paul Honigsheim, « Kunstsoziologie » ; Theodor W. Adorno, « Vermittlung » ; Alphons Silbermann, « Kunstsoziologie » ; Theodor W. Adorno, « Thesen zur Kunstsoziologie » ; Günther K. Lehmann, « Grundfragen einer marxistischen Soziologie der Kunst » ; Peter Hahn, « Kunst als Ideologie und Utopie » ; Peter Bürger, « Institution Kunst als literatursoziologische Kategorie » ; Milton C. Albrecht, « Kunst als Institution » ; Thomas Neumann, « Der Künstler in der bürgerlichen Gesellschaft » ; Pierre Francastel, « Die Zerstörung des plastischen Bildraums » ; Wolfgang Fritz Haug, « Zur Kritik der Warenästhetik » ; Pierre Bourdieu, « Elemente zu einer soziologischen Theorie der Kunstwahrnehmung ».

Burns, Elizabeth et Burns, Tom (éd.). Sociology of Literature and Drama. Selected Readings, Harmondsworth (Angleterre)/Baltimore (MD), Penguin Books, 1973 : Michel Zeraffa, « The novel as literary form and as social institution » ; Harry Levin, « Literature as an Institution » ; Georges Gurvitch, « The Sociology of the Theatre » ; Jean Duvignaud, « The Theatre in Society : Society in the Theatre » ; René Girard, « From “The Divine Comedy” to the Sociology of the Novel » ; Lucien Goldmann, « “Genetic Structuralism” in the Sociology of Literature » ; Kenneth Burke, « Literature as Equipment for Fiving » ; Northrop Frye, « The Social Context of Literary Criticism » ; George Steiner, « Marxism and the Literary Critic » ; Iouri Tynianov, « The Evolution of Literature » ; Roland Barthes, « Literature as Rhetoric » ; Claude Lévi-Strauss, « The Story of Asdiwal » ; Claude Lévi-Strauss, « From Cyclical Structure in Myth to Serial Romance in Modern Fiction » ; Frank Kermode, « Literary Fiction and Reality » ; Ian Watt, « “Robinson Crusoe” as Myth » ; Alfred Schutz, « “Don Quixote” and the Problem of Reality » ; Martin Price, « The Other Self: Thoughts about Character in the Novel » ; Georg Lukács, « Approximation to Life in the Novel and the Play » ; Frances Yates, « The Theatre as Moral Emblem » ; Georg Simmel, « On the Theory of Theatrical Performance » ; Lucien Goldmann, « The Moral Universe of the Playwright » ; Jane Harrison, « From Ritual to Art » ; Raymond Williams, « Dickens and Social Ideas » ; Elizabeth Burns, « Conventions of Performance » ; Robert Escarpit, « “Creative Treason” as a Key to Literature » ; Bertolt Brecht, « Binocular Vision in the Theatre: the Alienation Effect » ; Renato Poggioli, « The Concept of Avant-garde » ; Educardo Sanguineti, « The Sociology of the Avant-garde » ; Ian Watt, « The Reading Public and the Rise of the Novel » ; Erich Auerbach, « The Emergence of a Literary Public in Western Europe » ; Edmond Goblot, « Cultural Education as a Middle-class Enclave ».

Christadler, Martin et Hansen, Olaf (éd.). Marxistische Literaturkritik in Amerika, Darmstadt, Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1982 : Olaf Hansen et Martin Christadler, « Einleitung (1981) » ; Michael Gold, « America Needs a Critic. A Review (1926) » ; Victor Francis Calverton, « For a New Critical Manifesto (1927) » ; Michael Gold, « Go Left, Young Writers! (1929) » ; « Draft Manifesto of John Reed Clubs (1932) » ; « Whither the American Writer (A Questionnaire) (1932) » ; « Author’s Field Day. A Symposium on Marxist Criticism (1934) » ; « The Coming Writers’ Congress (1935) » ; Victor Francis Calverton, « Humanism : Literary Fascism (1930) » ; Michael Gold, « Notes of the Month (1930) » ; Michael Gold, « Wilder : Prophet of the Genteel Christ (1930) » ; Edmund Wilson, « The Economic Interpretation of Wilder (1930) » ; Joseph Freeman, « On the Literary Front (1931) » ; Victor Francis Calverton, « The Radical Approach (1932) » ; Isidor Schneider, « Sectarianism on the Right (1936) » ; Alan Calmer, « Down with “Leftism”! (1936) » ; James T. Farrell, « Rebuttal (1936) » ; Michael Gold, « Papa Anvil and Mother Partisan (1936) » ; James T. Farrell, « The Local Boys Are at Their Old Stand Again (1937) » ; James Burnham, « Marxism and Esthetics (1933) » ; Granville Hicks, « The Crisis in American Criticism (1933) » ; Wallace Phelps et Philip Rahv, « Problems and Perspectives in Revolutionary Literature (1934) » ; Wallace Phelps, « Form and Content » ; Kenneth Burke, « Revolutionary Symbolism in America (1935) » ; Edmund Wilson, « Marxism and Literature (1937) » ; Mike Gold, « Towards Proletarian Art (1921) » ; Mike Gold, « Proletarian Realism (1930) » ; Victor Francis Calverton, « Can We Have a Proletarian Literature? (1932) » ; « What is a Proletarian Novel? Notes Toward a Definition (1935) » ; Philip Rahv, « Proletarian Literature: A Political Autopsy (1938-1939) » ; Victor Francis Calverton, « Sinclair Lewis. The Last of the Literary Liberals (1934) » ; Edmund Wilson, « Flaubert’s Politics (1937) » ; Philip Rahv, « Dostoevski and Politics: Notes on The Possessed (1938) » ; Frederick W. Dupee, « André Malraux (1938) » ; Alvah C. Bessie, « Review of For Whom the Bell Tolls (1940) » ; Mike Gold, « Renegades: A Warning of the End (1941) » ; Dwight Macdonald, « Reading from Left to Right (1941) » ; Meyer Schapiro, « Looking Foward to Looking Backward  (1938) » ; Newton Arvin, « Individualism and American Writers (1931) » ; Granville Hicks, « Direction (1935) » ; « What Is Americanism? A Symposium on Marxism and the American Tradition (1936) » ; « The Situation in American Writing. Seven Questions (1939) » ; William Phillips, « The Intellectuals’ Tradition (1941) » ; Philip Rahv, « Twilight of the Thirties (1939) » ; Malcolm Cowley, « A Farewell to the 1930’s (1939) » ; Mike Gold, « The Second American Renaissance » ; Philip Rahv, « Disillusionment and Partial Answers (1948) » ; Edmund Wilson, « Marxism at the End of the Thirties (1952) ».

Craig, David (éd.). Marxists on Literature: An Anthology, Baltimore (MD), Penguin Books, 1975 : George Thomson, « Speech and Thought » ; George Thomson, « The Art of Poetry » ; Gueorgui Plekhanov, « On the Social Basis of Style » ; Christopher Caudwell, « English Poets: The Period of Primitive Accumulation » ; Geoffrey M. Matthews, « Othello and the Dignity of Man » ; David Craig, « Towards Laws of Literary Development » ; Victor Gordon Kiernan, « Wordsworth and the People » ; Karl Marx, « Letter to Lassalle (19 April 1859) » ; Friedrich Engels, « Letter To Lassalle (18 May 1859) » ; Arnold Kettle, « Dickens and the Popular Tradition » ; Jack Mitchell, « Aesthetic Problems of the Development of the Proletarian-Revolutionary Novel in the nineteenth-century Britain » ; Friedrich Engels, « Letter to Minna Kautsky (26 November 1885) » ; Friedrich Engels, « Letter to Margaret Harkness (April 1888) » ; Gueorgui Plekhanov, « On “Art for Art’s Sake” » ; Georg Lukács, « Tolstoy and the development of realism » ; Vladimir Ilitch Lénine, « Articles on Tolstoy » ; Léon Trotsky, « The Formalist School on Poetry and Marxism » ; Georg Lukács, « Franz Kafka or Thomas Mann ? » ; Lu Hsun, « Some Thoughts on our new Literature » ; Lu Hsun, « A Glance at Shangai Literature » ; Bertolt Brecht, « Theatre for Pleasure or Theatre for Instruction » ; Bertolt Brecht, « The Popular and the Realistic » ; Bertolt Brecht, « On Rhymeless Verse with Irregular Rhythms » ; Victor Serge, « The Writer’s Conscience » ; Max Adereth, « What is “Littérature Engagée” » ; Ernst Fischer, « The Loss and Discovery of Reality ».

Eagleton, Terry et Milne, Drew (éd.). Marxist Literary Theory. A Reader, Oxford (Angleterre), Blackwell Publishers, 1996 : Terry Eagleton, « Introduction Part I » ; Terry Milne, « Introduction Part II : Reading Marxist Literary Theory » ; Karl Marx et Friedrich Engels, « Social Being and Social Consciousness » ; Karl Marx, « Uneven Character of Historical Development and Questions of Art » ; Karl Marx, « Poetry of the Future » ; Friedrich Engels, « Against Vulgar Marxism » ; Friedrich Engels, « On Realism » ; Vladimir Ilitch Lénine, « Leo Tolstoy and his Epoch » ; Léon Trotsky, « The Formalist School of Poetry and Marxism » ; Valentin Nikolaevich Voloshinov, « Concerning the Relationship of the Basis and Superstructures » ; Walter Benjamin, « Surrealism: The Last Snapshot of the European Intelligentsia » ; Walter Benjamin, « Addendum to “The Paris of the Second Empire in Baudelaire” » ; Ernst Bloch, « Marxism and Poetry » ; Christopher Caudwell, « English Poets: The Period of Primitive Accumulation » ; Alick West, « The Relativity of Literary Value » ; Bertolt Brecht, « A Short Organum for the Theatre » ; Roland Barthes, « The Tasks of Brechtian Criticism » ; Georg Lukács, « The Ideology of Modernism » ; Galvano Della Volpe, « The Semantic Dialectic » ; Theodor W. Adorno, « Commitment » ; Lucien Goldmann, « Introduction to the Problems of a Sociology of the Novel » ; Jean-Paul Sartre, « The Objective Spirit » ; Raymond Williams, « Tragedy and Revolution » ; Raymond Williams, « Literature » ; Louis Althusser, « A Letter on Art in Reply to André Daspre » ; Etienne Balibar et Pierre Macherey, « On Literature as an Ideological Form » ; Terry Eagleton, « Towards a Science of the Text » ;The Marxist-Feminist Literature Collective, « Women's Writing: Jane Eyre, Shirley, Villette, Aurora Leigh » ; Fredric Jameson, « On Interpretation » ; Aijaz Ahmad, « Jameson's Rhetoric of Otherness and the “National Allegory” » ; Chidi Amuta, « The Materialism of Cultural Nationalism : Achebe's Things Fall Apart and Arrow of God » ; Alex Callinicos, « The Jargon of Postmodernity ».

Fügen, Hans Norbert (éd.). Wege der Literatursoziologie, Neuwied/Berlin, Luchterhand, 1968 : « Vorwort » ; « Einleitung » ; « Historischer Teil » ; Louis de Bonald, « Die Unabhängigkeit der Schriftsteller und der Einfluß des Theaters auf die Sitten und den Geschmack » ; Alexis de Tocqueville, « Demokratie, Aristokratie und Literatur » ; Jean-Marie Guyau, « Die Kunst als Ausdruck sozialer Sympathie » ; Gueorgui Plekhanov, « Die französische dramatische Literatur vom Standpunkt der Soziologie » ; Vladimir Ilitch Lénine, « Leo Tolstoi als Spiegel der russischen Revolution » ; Franz Mehring, « Über die historischen Bedingungen des Kunstgeschmacks » ; Walter Benjamin, « Linke Melancholic » ; Georg Lukács, « Die Lage der deutschen Literatur nach 1848 » ; Jacob Burckhardt, « Der moderne Ruhm » ; Alfred von Martin, « Humanismus als Romantik und Restauration » ; Friedrich Nietzsche, « Aus der Seele der Künstler und Schriftsteller » ; Ruth A. Inglis, « Das Verhältnis von Literatur und Gesellschaft in objektiver Betrachtung » ; Friedrich Sengle, « Formen des idyllischen Menschenbildes » ; Lucien Goldmann, « Zur Soziologie des Romans » ; Theodor W. Adorno, « Rede über Lyrik und Gesellschaft » ; Walter Nutz, « Konformliteratur für die Frau » ; Erich Köhler, « Zur Selbstauffassung des höfischen Dichters » ; Walter Horace Bruford, « Der Beruf des Schriftstellers » ; William Jackson Lord, « Die finanzielle Lage der amerikanischen Schriftsteller » ; Dietrich Strothmann, « Die Regie des Autoreneinsatzes » ; Robert Escarpit, « Die Arten des Publikums » ; Erich Auerbach, « La cour et la ville » ; Untersuchung des DIVO-Instituts, « Lesen und Freizeit » ; Leo Löwenthal, « Die Kritiker als Vermittler » ; Walter Rüegg, « Der gesellschaftliche Sinn des Buchhändlers » ; Peter Karstedt, « Soziologie öffentlicher Bibliotheken ».

Pagliano Ungari, Graziella (éd.). Sociologia della letteratura, 2e éd., Bologne, Il Mulino, 1979 : Graziella Pagliano Ungari, « Introduzione » ; Germaine de Staël, « Istituzioni sociali e letterature » ; Louis de Bonald, « Letterature stile della società » ; Alexis de Tocqueville, « Democrazia e letterature nel Nuovo Mondo » ; Charles-Augustin de Sainte-Beuve, « La mercificazione della letterature » ; Émile Zola, « La nuova livertà del mercato letterario » ; Georg Wilhelm Friedrich Hegel, « Spirito dell’età epos classico e romanzo borghese » ; Karl Marx et Friedrich Engels, « Contro il determinismo ingenuo in storia letteraria » ; Hippolyte Taine, « La teoria dei tre fattori : razza, ambiente, momento » ; Jean-Marie Guyau, « Arte come afflato sociale » ; Gueorgui Plekhanov, « La critica francese e il materialismo » ; Wilhelm Dilthey, « Poesia come esperienza vissuta » ; Georg Lukács, « Le forme come elemento sociale della letteratura » ; Hugh D. Duncan, « Simboli e ruoli sociali » ; Arnold Hirsch, « Storiografia letteraria e sociologia » ; Jan Mukařovsky, « Struttura e funzione dell’opera d’arte » ; Pierre Macherey, « L’immagine nello specchio » ; Lucien Goldmann, « Uno statuto per la sociologia della letterature » ; Jean-Paul Sartre, « Scrivere per chi » ; Michel Foucault, « Alla ricerca dell’autore » ; Harald Weinrich, « Alla ricerca del lettoro » ; Robert Escarpit, « Gli ingranaggi dell’editoria » ; George Thomson, « Eschilo e Atene » ; Victor Ehrenberg, « Il pubblico di Aristofane » ; Max Weber, « I letterati nel Celeste Impero » ; Jean Marx, « Tristano, Isotta e il diritto feudale » ; Erich Köhler, « Amor di lontananza e cavalieri senza feudo » ; Jean Duvignaud, « Le sacre reppresentazioni » ; Lucien Febvre, « L’Heptaméron di Margherita di Navarra e l’educazione sentimentale in Europa » ; Arnold Hauser, « L’ultima disfatta della cavalleria » ; Leo Löwenthal, « Tipi d’autorità ne La Tempesta di Shakespeare » ; Jan Kott, « Shakespeare » ; Lionel C. Knights, « Dramma shakespeariano e storia economica » ; Erich Auerbach, « Il pubblico del Seicento francese : la “Cour et la ville” » ; Bernard Groethuysen, « L’impero delle arti e delle scienze » ; Ian Watt, « Pamela o la nascita del romanzo » ; Henri Lefebvre, « Sociologia del “Romantisme” » ; Jean-Paul Sartre, « Flaubert e la classe interiorizzata » ; Walter Benjamin, « Baudelaire e la folla della città » ; Raymond Williams, « La lettura in Inghilterra fra Ottocento e Novecento » ; Lucien Goldmann, « Il romanzo del Novecento ».

Pelletier, Jacques (éd.). Le social et le littéraire : anthologie, Montréal, Université du Québec à Montréal, coll. « Cahiers du Département d’études littéraires », 1984 : Jacques Pelletier, « Préface » ; Robert Escarpit, « Le littéraire et le social » ; Jacques Dubois, « Vers une théorie de l’institution littéraire » ; Georg Lukàcs, « Préface » ; Georg Lukács, « Conditionnement et signification historico-philosophique du roman » ; Georg Lukács, « Le romantisme et la désillusion » ; Lucien Goldmann, « Le tout et les parties » ; Lucien Goldmann, « Le sujet de la création culturelle » ; Jean-Paul Sartre, « Pour qui écrit-on ? » ; Jean-Paul Sartre, « La méthode progressive-régressive » ; Erich Auerbach, « À l’hôtel de La Mole » ; Mikhaël Bakhtine, « Le plurilinguisme dans le roman » ; Jacques Dubois, « L’inscription idéologique » ; Claude Duchet, « Positions et perspectives » ; Claude Duchet, « Pour une socio-critique ou variations sur un incipit » ; Pierre Barbéris, « Quelques principes et définitions » ; Marc Angenot, « Présupposé, topos, idéologème » ; André Belleau, « Conditions d’une sociocritique » ; André Belleau, « La démarche sociocritique au Québec » ; André Belleau, « La dimension carnavalesque du roman québécois » ; Jacques Allard, « L’idéologie du pays dans le roman québécois contemporain : Il n’y a pas de pays sans grand-père et l’intertexte national » ; Jacques Pelletier, « La problématique nationaliste dans l’œuvre romanesque de Jacques Godbout ».

Pelletier, Jacques, avec la collaboration de Jean-François Chassay et Lucie Robert (éd.). Littérature et société, Montréal, VLB éditeur, coll. « Essais critiques », 1994 : Jacques Pelletier, « Présentation » ; Georg Lukács, « Conditionnement et signification historico-philosophique du roman » ; Lucien Goldmann, « Le tout et les parties » ; Jean-Paul Sartre, « Pour qui écrit-on ? » ; Jean-Paul Sartre, « La méthode progressive-régressive » ; Eric Auerbach, « À l’hôtel de la Mole » ; Jacques Pelletier, « La critique sociologique depuis 1965 » ; Gilles Marcotte, « Alain et Abel » ; Jean-François Chassay, « La stratégie du désordre : une lecture de textes montréalais » ; André Belleau, « La dimension carnavalesque du roman québécois » ; Jacques Dubois, « L’inscription idéologique » ; Pierre Bourdieu, « Mais qui a créé les créateurs ? » ; Robert Escarpit, « Le littéraire et le social » ; Lucie Robert, « Le droit et le savoir : le concept d’institution » ; Michel Biron, « Sociocritique et poésie : perspectives théoriques » ; Marc Angenot, « Pour une théorie du discours social : problématique d’une recherche en cours » ; Mikhaïl Bakhtine, « Le plurilinguisme dans le roman » ; Patricia Smart, « Les traces d’un meurtre ».

Tanner, Jeremy (éd.). The Sociology of Art: A Reader, Londres/New-York (NY), Routledge, 2003 : Jeremy Tanner, « Introduction » ; Karl Marx, « Social Being and Social Consciousness » ; Karl Marx, « Art and Ideology » ; Karl Marx, « Historical Development and Cultural Traditions » ; Max Weber, « Magical Religion, Salvation Religion and the Evolution of Art » ; Max Weber, « The Tensions between Art and Ethical Religion » ; Max Weber, « Art and Rationalization in the Western World » ; Georg Simmel, « Symmetry and Social Organization » ; Emile Durkheim, « Symbolic Meaning and Objectification » ; Emile Durkheim, « Symbolic Objects, Communicative Interaction  and Social Creativity » ; Raymond Williams, « Productive Forces » ; Raymond Williams, « From Reflection to Mediation » ; Howard S. Becker, « Art as Collective Action » ; Pierre Bourdieu, « But who Created the “Creators”? » ; Arnold Hauser, « The Social Status of the Renaissance Artist » ; Nathalie Heinich, « The Van Gogh Effect » ; Norbert Elias, « Craftsmen’s Art and Artists’ Art » ; David Brain, « Material Agency and the Art of Artifacts » ; Jürgen Habermas, « Art Criticism and the Institutions of the Public Sphere » ; Pierre Bourdieu, « Outline of a Sociological Theory of Art Perception » ; Paul DiMaggio, « Cultural Entrepreneurship in Nineteenth-Century Boston: The Creation of an Organizational Base for High Culture in America » ; Vera L. Zolberg, « Conflicting Visions in American Art Museums » ; Karl Mannheim, « The Dynamics of Spiritual Realities » ; Robert Witkin, « Van Eyck through the Looking Glass » ; Talcott Parsons, « Expressive Symbolism and Social Interaction » ; Talcott Parsons, « The Cultural Elaboration of Expressive Meanings and the Evolution of Art ».

Žmegač, Victor (éd.). Marxistische Literaturkritik, Bad Homburg, Athenäum Verlag, 1970 : Victor Žmegač, « Einleitung » ; Valerijan F. Pereverzev, « Notwendige Voraussetzungen der marxistischen Literaturwissenschaft » ; Georg Lukács, « Einführung in die ästetischen Schriften von Marx une Engels » ; Bertolt Brecht, « Notizen über realistische Schreibweise » ; Lucien Goldmann, « Dialektischer Materalismus und Literaturgeschichte » ; Zdenko Škreb, « Die Bedeutung der Lehre von den zwei Wirklichkeiten in der Literaturwissenschaft » ; Franz Mehring, « Lessing in Hamburg » ; Georgij V. Plekhanov, « Die französische dramatische Literatur und dit französische Malerei des 18. Jahrhunderts vom Standpunkt der Soziologie » ; Christopher Caudwell, « Die Entwicklung der modernen Poesie » ; Christopher Caudwell, « Englische Dichter » ; Robert Weiman, « Grundlage and Größe des Shakespeare-Theaters », Arnold Kettle, « Einführung in die englische Romanliteratur » ; Jan Kott, « Kapitalismus auf einer öden Insel » ; Werner Kraus, « Zur Periodisierung Auffklärung, Sturm und Drang, Weimarer Klassik » ; Georg Lukács, « Minna von Barnhelm » ; Hans Mayer, « Die Ausnahme Heinrich Heine » ; Nikolaj J. Konrad, « Das Problem des Realismus und dit Literaturen des Ostens » ; Ervin Šinko, « Über den Realismus und den Naturalismus » ; Aleksandar Flaker, « Motivation und Stil » ; Ernst Fischer, « Das Problem der Wirklichkeit in der modernen Kunst » ; Ernst Fischer, « Franz Kafka ».

Žmegač, Victor (éd.). Marxistische Literaturkritik, Francfort-sur-le-Main, Athenäum Fischer Taschenbuch Verlag, 1972 : Victor Žmegač, « Einleitung » ; Valerijan F. Pereverzev, « Notwendige Voraussetzungen der marxistischen Literaturwissenschaft » ; Georg Lukács, « Einführung in die ästetischen Schriften von Marx une Engels » ; Lucien Goldmann, « Der genetische Strukturalismus in der Literatursoziologie » ; Zdenko Škreb, « Die Bedeutung der Lehre von den zwei Wirklichkeiten in der Literaturwissenschaft » ; Robert Weimann, « Literatische Struktur und Literaturgeschichte : Die Sprache der Kunst » ; Franz Mehring, « Lessing in Hamburg » ; Christopher Caudwell, « Die Entwicklung der modernen Poesie » ; Christopher Caudwell, « Englische Dichter » ; Jan Kott, « Kapitalismus auf einer öden Insel » ; Cesare Cases, « Lessing Nathan der Weise » ; Werner Kraus, « Zur Periodisierung Auffklärung, Sturm und Drang, Weimarer Klassik » ; Hans Mayer, « Die Ausnahme Heinrich Heine » ; Aleksandar Flaker, « Motivation und Stil » ; Ernst Fischer, « Das Problem der Wirklichkeit in der modernen Kunst » ; Erich Köhler, « Der literarische Zufall, das Mögliche und die Notwendigkeit ».

 

 Contrat Creative Commons 

Le contenu de ce site est mis à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.