D. Psychological conceptions of literature

Allport, Gordon W., Bruner, Jerome S. et Jandorf, E. M. « Personality under Social Catastrophe : An Analysis of 90 German Refugee Life Histories », Character and Personality, vol. X, 1941, p. 1-22.

Baudouin, Charles. Psychoanalysis and Aesthetics, New York (NY), Dodd, Mead & Co., 1924.

Béguin, Albert. L’Âme romantique et le rêve : essai sur le romantisme allemand et la poésie française, 3e éd., Paris, José Corti, 1939.

Bonaparte, Marie. « Der Untergang des Hauses Usher », Psychoanalytische Bewegung, vol. IV, no 5, 1932, p. 421-438.

Bragman, L. J. « The Case of Floyd Dell : A Study in the Psychology of Adolescence », American Journal of Psychiatry, vol. XCIII, 1937, p. 1401-1411.

Bragman, L. J. « The Case of John Addington Symonds : A Study in Aesthetic Homosexuality », American Journal of Psychiatry, vol. XCIII, 1937, p. 275-398.

Bragman, L. J. « The Case of Dante Rossetti », American Journal of Psychiatry, vol. XCII, 1936, p. 1111-1122.

Bühler, Charlotte (éd.). Jugendtagebuch und Lebenslauf : Zwei Mädchen Tagebücher mit einer Einleitung, Jena, Fischer, 1932.

Bühler, Charlotte (éd.). Drei Generationen im Jugendtagebuch, Jena, Fischer, 1934.

Burke, Kenneth. « Freud and the Analysis of Poetry » dans The Philosophy of Literary Form : Studies in Symbolic Action, Baton Rouge (LA), Louisiana State University Press, 1941.

Cazamian, Louis. L’Évolution psychologique et la littérature en Angleterre, 1600-1914, Paris, F. Alcan, 1920.

Davis, Robert Gorham. « Art and Anxiety », Partisan Review, été 1945, p. 310-320.

Dollard, John. Criteria for the Life History – with Analysis of Six Notable Documents, New Haven (CO), Yale University Press, 1935.

Eastman, Max. The Literary Mind : Its Place in an Age of Science, New York (NY), Charles Scribner’s Sons, 1935.

Frenkel, Else. « Studies in Biographical Psychology », Character and Personality, vol. V, no 1, septembre 1936, p. 1-34.

Freud, Sigmund. Delusion and Dream, New York (NY), Moffat, Yard & Co., 1917.

Freud, Sigmund. New Introductory Lectures on Psychoanalysis, New York (NY), W. W. Norton & Co., 1933.

Freud, Sigmund. Totem and Taboo, New York (NY), Moffat, Yard & Co., 1918.

Freud, Sigmund. « The Theme of the Three Caskets », dans Collected Papers, vol. IV, London, Hogarth Press, 1934.

Freud, Sigmund. « The Antithetical Sense of Primal Words », dans Collected Papers, vol. IV, London, Hogarth Press, 1934.

Freud, Sigmund. « The Relation of the Poet to Day-dreaming », dans Collected Papers, vol. IV, London, Hogarth Press, 1934.

Freud, Sigmund. « Dostoevski and Parricide », Partisan Review, vol. XII, 1945, p. 530-544.

Freud, Sigmund. Leonardo da Vinci, New York (NY), Random House, 1947.

Fritche, W. « Freudism and Art », Literature of the World Revolution, no 5, 1931, p. 80-92.

Gutheil, Emil A. The Language of the Dream, New York (NY), Macmillan, 1939.

Hirn, Yrjö. The Origins of Art : A Psychological and Sociological Inquiry, London, Macmillan, 1900.

Hoffman, Frederick J. Freudianism and the Literary Mind, Baton Rouge (LA), Louisiana State University Press, 1945.

Jeffreys, Harold. « Ibsen’s “Peer Gynt” : A Psychoanalytic Study », Psychoanalytic Review, vol. XI, no 4, 1924, p. 361-402.

Jones, E. « The Theory of Symbolism », British Journal of Psychology, vol. IX, no 2, octobre 1918, p. 181-229.

Karlson, Karl Johan. Psychoanalysis and Mythology, thèse présentée à l’Université Clark (MA), 1912.

Karpman, Ben. « The Kreutzer Sonata : A Problem in Latent Homosexuality and Castration », Psychoanalytic Review, vol. XXV, janvier 1938, p. 20-48.

Kirschbaumer, L. « Poetry in Schizophrenia and Other Psychoses », Journal of Nervous and Mental Disease, vol. XCI, 1940, p. 141-156.

Koffka, Kurt. « Problems in the Psychology of Art », dans Bryn Mawr Notes and Monographs, vol. IX, 1940, p. 180-273.

Kreuger, Ernest T. Autobiographical Documents and Personality, thèse présentée à l’Université de Chicago (IL), 1925.

Kris, Ernst. « Art and Regression », Transactions of the New York Academy of Sciences, vol. VI, no 7, mai 1944, p. 236-250.

Kris, Ernst. Psychoanalytic Explorations in Art, New York (NY), International Universities Press, 1952.

Lewis, C. S. « Psychoanalysis and Literary Criticism », dans Essays and Studies by members of the English Association, vol. XXVII, Oxford, Clarendon Press, 1942 (1941).

Lucas, Frank L. Literature and Psychology, London, Cassell, 1951.

Lukács, György. Die Seele und die Formen. Essays, Berlin, E. Fleischel & Co., 1911.

McCurdy, Harold Grier. « Literature and Personality », Character and Personality, vol. VII, 1939, p. 300-308.

Marrett, Robert R. Psychology and Folk-Lore, London, Methuen & Co., 1920.

Polansky, Norman A. « How Shall a Life History Be Written ? », Character and Personality, vol. IX, no 3, mars 1941, p. 188-207.

Ponsonby, Arthur. English Diaries, London, Methuen & Co., 1923.

Rank, Otto. Art and Artist : Creative Urge and Personality Development, préface de Ludwig Lewisohn, New York, Knopf, 1932.

Sachs, Hanns. Creative Unconscious, Cambridge (MA), Sci-Art Publishers, 1942.

Sanford, F. H. Individual Difference in the Mode of Verbal Expression, thèse présentée à l’Université de Harvard, 1941.

Squires, Paul C. « Fyodor Dostoevsky : A Psychopathological Sketch », Psychoanalytic Review, vol. XXIV, janvier 1937, p. 365-395.

Squires, Paul C. « Jean Paul Friedrich Richter : A Psychoanalytic Portraiture », Psychoanalytic Review, vol. XXVI, janvier 1939, p. 191-218.

Stekel, William. The Interpretation of Dreams, trad. Eden et Cedar Paul, New York (NY), Liveright Publishing Co., 1943, 2 vol.

Stekel, William. « Poetry and Neurosis » (I, II, III et IV), Psychoanalytic Review, vol. X, janvier 1923, p. 73-96 ; p. 190-208 ; p. 316-328 ; p. 457-466.

Sullivan, Harry Stack. « The Importance of a Study of Symbols in Psychiatry », Psyche, vol. VII, 1926, p. 81-93.

Talbert, E. L. « On the Enigmatic Personality of Amiel », Journal of Abnormal and Social Psychology, vol. XXXIV, no 1, janvier 1939, p. 129-132.

Taylor, W. S. et Culler, E. « The Problem of the Locomotive God », Journal of Abnormal and Social Psychology, vol. XXIV, no 3, octobre 1929, p. 342-399.

Thorburn, John M. Art and the Unconscious, London, K. Paul, Trench, Trübner & Co., 1925.

Trilling, Lionel. « A Note on Art and Neurosis », Partisan Review, vol. XII, 1945, p. 41-48.

Trilling, Lionel. « The Legacy of Freud : Literary and Aesthetic », Kenyon Review, vol. II, no 2, printemps 1940, p. 152-173.

Velikovsky, Immanuel. « Tolstoy’s Kreutzer Sonata and Unconscious Homosexuality », Psychoanalytic Review, vol. XXIV, janvier 1937, p. 18-25.

 Contrat Creative Commons 

Le contenu de ce site est mis à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.